Sammon ryöstö

VR:n pilkkominen osiin ja henkilöliikenteen avaaminen kilpailulle etenee vauhdilla sote-keskustelun varjossa niin, että se tapahtuu jo ensi vuoden alkuun mennessä. Liikenneministeri Anne Berner esitti kilpailun avaamista ensimmäisen kerran syksyllä 2015, mutta silloin esitys tyrmättiin. Viime kesänä hän toi saman asian pelkästään tiedoksi päätöksenä, josta ei edes keskustella. Päätös perustuu konsulttiselvityksiin, joista vain hanketta puoltavat nostettiin esille. Eri mieltä olevat selvitykset sivuutettiin kokonaan.

Ylen uutinen sanoo EU:n edellyttävän tätä raideliikenteen uudistamista. Tämä ei pidä paikkaansa, vaan toimittaja jätti tarkistamatta faktat.

EU:n neljäs rautatiepaketti antaa mahdollisuuden olla kilpailuttamatta, mikäli rataverkko on laaja tai kilpailua on vaikea toteuttaa. Luulisi Euroopassa ainutlaatuisen raideleveyden ja harvaan asutun maan harvan rataverkon olevan hyvä peruste olla kilpailuttamatta. Tosin sanoen Berner teki tälle hallitukselle liiankin tutun tempun ja vetosi kuviteltuihin EU:n määräyksiin.

Itse kilpailuttamisestaa EU sanoo näin:

Neljäs rautatiepaketti sisältää ehdotuksen kotimaan henkilöliikennemarkkinoiden avaamisesta uusille tulokkaille ja palveluille joulukuusta 2019 alkaen. Yritykset voisivat joko tarjota kilpailevia palveluja, kuten uutta raideliikennepalvelua tietyllä reitillä, tai tehdä tarjouskilpailussa tarjouksen julkisia raideliikenteen palveluja koskevista sopimuksista. Ehdotettujen muutosten myötä julkisia raideliikenteen palveluja koskevien sopimusten kilpailuttaminen muuttuisi pakolliseksi.

Siis julkisia raideliikenteen palveluja koskevien sopimusten kilpailuttaminen muuttuisi pakolliseksi. Ei muuta. Ei valtion omistaman rautatieyhtiön pilkkomista osiin, ei sen kaluston luovuttamista yksityisille yrityksille, ei mitään valtion omistaman rautatieyhtiön roolista.

Mutta näillä valheilla nyt mennään, kun kaikki haluavat piiloutua EU:n selän taakse. Nyt VR:stä eriytetään kolme uutta yhtiötä. Uudistuksessa synnytetään kalustoyhtiö, kiinteistöyhtiö ja kunnossapitoyhtiö. Tulevaisuudessa VR joutuu vuokraamaan omaa kalustoaan kilpailijoilleen, ja todennäköisesti joutuu maksamaan vuokraa kalustosta myös itselleen. Nykyinen kalusto ei riitä, vaan sitä on hankittava lisää. Tähän kalustohankintaan ei tule pääomitusta muualta kuin valtiolta tai julkiselta sektorilta, Berner sanoo.

Näin meillä avataan kilpailua veronmaksajien rahoilla.

Kaikki uudet yhtiöt jäävät ainakin tässä vaiheessa sataprosenttiseti valtion omistamiksi. Todennäköisesti ne siirretään Vake Oy:n hallinnoitavaksi. Se on joulukuussa 2016 perustettu valtion kehitysyhtö, jonne on siirretty valtion omistuksia yhtiöissä pääministerin ikiomaksi budjetiksi ohi eduskunnan budjettivallan.

Vake Oy:llä oli perustettaessa rahaa 100 miljoonaa, joka saattiin Ekokemin myynnistä. Sen jälkeen Vakeen on siirretty valtion omistamat Altia, Kemijoki, Nordic Morning ja Raskone sekä osaomistukset Arctivasta, Nesteestä, Posti Groupista ja Vaposta. Sitten ne voidaan haluttaessa maan hallituksen päätöksellä myydä, ja rahat voidaan tulouttaa valtion budjettiin, jotta eduskunta voi päättää niiden käytöstä.

Näin ei kuitenkaan tarvitse tehdä eikä tulla tekemäänkään. Maan hallitus voi käyttää rahat ihan itse uuden yritystoiminnan synnyttämiseen. Hallitus voi antaa rahat eduskunnalta kysymättä mihin tahansa sopivaksi katsomaansa yrityshankkeeseen. Hyväksyessään Vake Oy:n perustamisen eduskunta luopui kaikesta budjettivallasta sinne siirretyn valtion omaisuuden suhteen.

Valtio siis omistaa uudet yhtiöt ainakin aluksi. Mikään ei estä myymästä niitä milloin tahansa ja kenelle tahansa. Myynti tuodaan tiedoksi ilmoitusasiana, jos tuodaan ollenkaan. Vake Oy:n asiat eivät kuulu kansalaisille eivätkä edes eduskunnalle.

Ainakin yksi Sipilän hallituksen kärkihankkeista näyttää toteutuvan erinomaisesti. Tämän hallituksen ainoa tavoitehan on yksityistää kaikki julkinen toiminta.

Kuva: Karjalainen 15.8.2017

puheenaiheet politiikka yhteiskunta
Kommentit (38)
  1. Jaakko Lautaoja
    28.5.2018, 09:35

    Luulisin, ettei ainoatakaan yritystä kiinnosta tulla liikennöimään sisä-Suomen hiljaisille rataosuuksille. Pääkaupunkiseudun lähiliikenteeseen korkeintaan. Kun kalusto on vuokrattavissa vain yhdeltä toimijalta, sen hinnassa ei ole kilpailua, tuskin sekään houkuttelee. Voi olla, että koko hanke kuivuu parissa vuodessa.

    1. Tällä veivaamisella eivarmaan todellakaan etsitä niitä muita yrityksiä liikennöimään tänne vaan halutaan pilkkoa VR niin oveliin osiin että niitä voi myydä tai tehdä jotain muuta mitä me emme vielä ihan tiedä, kunhan joku siitä hyötyy niin että taskut pullottaa euroja.

    2. Pääkaupunkiseudun runsaasti liikennöidyille osuuksille nimenomaan. Sehän on vanha oikeiston “business welfare”-kikka, annetaan voittoa tuottavat, runsaasti asiakkaita palvelevat osat yksityisiin käsiin ja pidetään tappiolliset osat julkisessa omistuksessa, toimii niin julkisen liikenteen, terveydenhuollon kuin vankeinhoidon kohdalla. Mikäänhän ei tässä VR:n yksityistämistouhussa sanele, että yksityistettäisiin koko systeemi kerralla tai velvoitettaisiin yksityisiä hoitamaan niitä tuottamattomia osuuksia vastineeksi niiden rikkaiden osuuksien saamisesta

    3. Toivottavasti jo ennen kun tämä Bernerin bisnes tulee voimaan.

  2. Antti Linnanvirta
    28.5.2018, 09:47

    Jälleen kerran Sipilän hallituksen ministeri valehtelee ja toimii törkeästi!

Kommentointi suljettu.