Varoitus hallitukselle
Vantaa on jo hallituksen asettamassa työllisyystavoitteessa – Lähes 900 vantaalaista osallistuu kuntouttavaan työtoimintaan!
Näin hehkuttaa Vantaan Sanomat kaupungin onnistunutta työllistämistä, jolla erityisesti pitkäaikaistyöttömyys on saatu laskemaan. Kuntouttavaan työtoimintaan osallistuvien määrä kohosi huhtikuussa uuteen ennätykseen 869:ään.
Vantaalla siis myönnetään avoimesti, että työttömyyden lasku perustuu palkattomaan työhön. Kuntouttavan työtoiminnan asiakas pääsee harjoittelemaan aitoon ympäristöön, kuten laitoskeittiöön tai pesulaan. Sinne moni jääkin harjoittelemaan palkatta, sillä läheskään kaikki eivät etene kuntouttavasta työtoiminnasta palkkatuettuun työhön tai avoimille työmarkkinoille.
Kerroin tästä Vantaan keksinnöstä ensimmäisen kerran marraskuussa 2014, kun Vantaan kaupunki päätti korvata liian kalliiksi tulevat pesulan työntekijät palkattomilla sosiaalipalvelun asiakkailla eli kuntouttavassa työtoiminnassa olevilla. Lokakuussa 2015 kerroin Vantaan kehuskelevan onnistuneella säästämisellä. Samalla kerroin, että Vantaa myönsi avoimesti rikkovansa lakia neljällä eri tavalla:
Kuntouttava työtoiminta on lain mukaan sosiaalipalvelua ja viimeisijainen toimenpide niille, jotka eivät kykene palkkatyöhön tai muihin työvoimapoliittisiin toimenpiteisiin. Työkykyistä ei saa sijoittaa kuntouttavaan työtoimintaan. Jos Vantaan toiminta nyt on lain mukaista, niin siinä tapauksessa vaativaa pesulatyötä tekevät työhön kykenemättömät henkilöt. Selittäkööt Vantaan päättäjät miten tämä on mahdollista.
Laki kieltäää kuntouttavan työtoiminnan käyttämisen säästötarkoituksessa. Kaupunki kertoo ihan avoimesti toiminnan tarkoituksena olevan säästöjen saamisen, joten lainvastaisuus on ihan itse todettu.
Työvoimapoliittisilla toimenpiteillä ei lain mukaan saa korvata palkkatyönä tehtävää työtä. Mitä muuta säästötarkoituksessa tehtävä palkaton pesulatyö on kuin palkkatyön korvaamista?
Laki kieltää myös kilpailun vääristämisen. Muilla pesuloilla ei ole enää mitään asiaa näille markkinoille, koska kukaan ei voi kilpailla sellaisen kanssa, joka käyttää palkatonta työvoimaa ja jolle jokainen palkaton työntekijä vieläpä tuo tullessaan 10,09 euroa päivässä rahaa valtiolta.
Näyttää siltä, että toiminta jatkuu yhä edelleen samanlaisena, ja pesulan lisäksi myös laitoskeittiöissä työtä tekevät työhön kykenemättömät sosiaalipalvelun asiakkaat palkatta. Jos he ovat työhön kykeneviä, niin heille on lain mukaan tarjottava palkkatyötä.
Uusi hallitus on asettanut itselleen kovan työllisyystavoitteen, joten houkutus sortua temppuiluun on varmasti suuri. Epäilemättä joku myös kuiskaa korvaan, että kuntouttavalla työtoiminnalla saa nopeasti tilastot kauniiksi ja työt teetettyä. Siksi varoitan hallitusta sortumasta tähän temppuiluun. Teettämällä työt kuntouttavana työtoimintana saadaan kyllä työttömyysprosentti laskuun, mutta se työ on palkatonta. Työllisyysprosenttiin se ei edes vaikuta, sillä kuntouttavassa työtoiminnassa oleva ei ole työllinen. Kuntouttavasta työtoiminnasta puhutaan kauniisti urapolun avaajana kohti avoimia työmarkkinoita, mutta pitää muistaa sen olevan sosiaalipalvelua ja viimesijainen toimenpide. Työkykyistä siihen ei saa sijoittaa.
Tämä unohtuu liian helposti, kun tuijotetaan säästöjä ja työttömyysprosenttia. Palkkatyö on palkkatyötä ja sosiaalipalvelu on sosiaalipalvelua. Niiden välimuoto on tempputyöllistämistä, jossa työtä teetetään palkatta.
Joo, helpoin tapa saada aikaan 100 % työllisyysaste olisi tietysti velvoittaa jokainen työtön tekemään tunti tai pari ilmaista työtä jossain.
Ja, simsalabim, yhtään työtöntä ei enää olisi. Eikä maksaisi juuri mitään.
Oikeasti voisi kannattaa aloittaa revohka perkaamalla työttömyystilastot ja päästämällä sairaseläkkeelle kaikki ne työttömät, jotka ovat tosiasiassa työkyvyttömiä, mutta jotka vakuutuslääkärit ja/tai Kela on tulkinnut silti työkykyisiksi.
Se maksaisi toki jotain, mutta helpottaisi viranomaisten työtä aika tavalla jatkossa.
Sen jälkeen voisi kannattaa palkata reilusti lisää avustavaa henkilökuntaa julkisiin terveyskeskuksiin, sairaaloihin ja hoitolaitoksiin ja lastentarhoihin ja kouluihin.
Se maksaisi toki jotain, mutta vähentäisi nykyisen henkilökunnan sairaspoissaoloja ja sairaseläkkeelle siirtymisiä ja lisäksi potilaat ja lapset saataisiin hoidettua asiallisesti, mikä vähentäisi sosiaalitoimen kuluja jatkossa.
100% työllisyys saavutetaan sallimalla orjuus – mitä sitä eufemismeilla kaunistelemaan.
Muutaman askeleen siihen suuntaan Sipilän hallitus on työmarkkkinoita vienytkin.
Olisi mielenkiintoista tietää että miten tuo 75 prosentin työllisyystavoiteen tuoma raha on laskettu. Niin menneen kuin nykyisenkin hallituksen aikana. Onko ajateltu että kun kaikki ihmiset ovat 100 % työsuhteessa, verotuloja kertyy tietty määrä ja tukia säästyy tietty määrä? Töissä kenties nimenomaan yksityisissä yrityksissä? Entä jos osa siihen laskettavissa tekeekin 10 h kuukaudessa töitä? Tai 60 %:lle uusista työllisistä pitää maksaa soviteltua päivärahaa ja vaikka asumistukea mitä ideaalitilanteessa 100 % tunneilla työssä olevalle ei tarvitse maksaa lainkaan.
Sanos muuta, Teemu.
Työllistäminen sinänsä ei paranna kansantaloutta eikä verotulojakaan yhtään, jos työllistettyjen elatus kumminkin hoidetaan sosiaaliturvan kautta, eikä oikeana palkkana, joka riittää elämiseen.
Oikeita verotulojen lisäyksiä ja/tai menojen vähennyksiä voidaan toki saada esimerkiksi niin, että lakataan tukemasta fossiilisten polttoaineiden käyttöä (mikä pitäisi joka tapauksessa tehdä), tai asetetaan haittaveroja niiden käytölle (mikä pitäisi myös joka tapauksessa tehdä).