Takaisin oikeusvaltioksi
Kuten ennenkin olen sanonut, niin Sipilän hallituksen tuhoja korjataan vielä kauan. Rinteen hallitus on aloittanut siivousurakan, ja ensimmäisenä ilmoitettiin aktiivimallin purkamisesta. Lisää uutisia tippuu tasaiseen tahtiin, ja tänään kerrottiin liikenneministeri Sanna Marinin keskeyttäneen Etelä-Suomen taajamajunaliikenteen kilpailuttamisen.
Liikenneministeriön alaisuuteen piti perustaa kalustoyhtiö ja kiinteistöyhtiö, jotka oli tarkoitus saada toimintaan viime vuoden loppuun mennessä. Näitä yhtiöjärjestelyjä ei edellisen hallituksen aikana ennätetty tehdä.
Hyvä olikin, ettei ennätetty. Henkilöliikenteen avaaminen kilpailulle oli Sipilän hallituksen ja erityisesti sen liikenneministeri Anne Bernerin ikioma suunnitelma, jolla koko VR olisi pilkottu osiin ja kilpailijoille olisi annettu oikeus käyttää VR:n kalustoa. Tämä olisi ennen pitkää johtanut koko junaliikenteen yksityistämiseen, ja se piti aloittaa aitoon kermankuorintatyyliin juuri Etelä-Suomesta.
Jo syksyllä 2015 Berner esitti VR:n henkilöliikenteen avaamista kilpailulle, mutta silloin esitys tyrmättiin. Kaksi vuotta myöhemmim hän toi saman asian tiedoksi päätöksenä, josta ei edes keskustella. Asiasta päätti hallitus vastoin sen itse tilaamia selvityksiä, joiden mukaan junaliput kallistuisivat, uudistus toisi vuotuiset 30–45 miljoonan euron lisäkustannukset ja pilkotun VR:n osingonmaksukyky Suomen valtiolle heikkenisi. Ilman investointeja uuteen kalustoon ja raiteisiin junaliikenne ei vilkastuisi eikä reittejä tulisi lisää.
Bernerin jäljiltä löytyy muuakin siivottavaa. Tällä viikolla KHO päätti, että Finavialle Bernerin aikana annettu omistajaohjaus ei ole liikesalaisuus, vaan asiakirjat ovat julkisia. Bernerin johtama ministeriö ohjasi Finaviaa syksyllä 2015. Valtiontalouden tarkastusvirasto totesi 2016, että ministeriö puuttui silloin yhtiön toimintaan kyseenalaisella tavalla. Eduskunnan tarkastusvaliokunta puolestaan totesi helmikuussa 2017, ettei ministeriön toiminta ollut noudattanut valtion omistajaohjauksen vakiintuneita pelisääntöjä.
Kyse oli lyhyesti sanottuna siitä, että kun poliisi ja syyttäjä olivat alkaneet tutkia Finaviassa tehtyjä johdannaisjärjestelyjä ja niistä aiheutuneita tappioita, niin liikenneministeri Berner puuttui valtionyhtiön tekemään tutkintapyyntöön ja keskeytti esitutkinnan. Tämän seurauksena syyteoikeus vanheni ja veronmaksajille koitui 34 miljoonan euron tappio. Asia painettiin villaisella.
Bernerin toiminnasta ministerinä olisi paljon muutakin sanottavaa, mutta sanotaan nyt vain, että hän tuli veronmaksajille kalliiksi. Sen sanoin jo viime joulukuussa.
Oikeusvaltion kannalta erittäin paha virhe tehtiin kesällä 2016, kun ihmiset lakkasivat olemasta yhdenvertaisia lain edessä. Silloin turvapaikanhakijoiden oikeusapua turvapaikkahaastattelussa rajoitettiin ja heidän valitusaikaansa kielteisiin päätöksiin lyhennettiin. Myös avustajien palkkiot muutettiin tuntiperusteisista kiinteiksi. Kerroin asiasta tuoreeltaan elokuussa 2016.
Tänään sisäministeri Maria Ohisalo kertoi Facebookissa, että hallitusohjelman mukaan turvapaikkapuhutteluun palautetaan oikeusapu ja normaalit hallinto-oikeudelliset valitusajat sekä avustajien tuntiperusteiset palkkiot.
Suomi näyttää muuttuvan neljän vuoden harharetkien jälkeen takaisin oikeusvaltioksi, jossa ministerit eivät touhua kuten omissa firmoissaan ja jossa ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä.
Kyllä VR:n tavaraliikenne kelpaisi yksityisille, mutta kalusto pitäisi olla valtiolta. Sama kun maantietieliikenteessä yksityiset ajaisivat valtion rekoilla, valtion teillä ja korjaisivat voitot itselleen.
Kalustohan olisi valtion omistamalla VR:stä pilkotulla yhtiöllä, joka vuokraisi kalustoa markkinahintaan. Aivan samoin Ratahallintokeskus veloittaa ratojen käytöstä.
Ihan tavallisena palveluiden käyttäjänä, ihmettelen, miten tämä järjestely voisi olla nostamatta lippujen ja muiden palveluiden hintoja?
Ja mistä tulisi se aito kilpailu ja miten Bernerin hehkuttama palveluiden tarjonta lisääntyisi? Bernerin logiikalla pitäisi sitten tosiaan kaikki rekat ja linja-autotkin sijoittaa valtion kalustoyhtiöön, joka vuokraisi niitä “markkinahintaan”. Mutta eihän se niin mene, jotta aitoa kilpailua syntyisi niin kyllä kilpailijalla pitää olla oma kalusto ja tasapuoliset velvoitteet. On keinotekoista väittää ettei kalustoa olisi saatavilla muutenkin. Kyllä on, mutta onko halua muuhun kuin kermankuorintaan.
Ja tarvitaan reilusti lisää ratakapasiteettia jotta matkustajatkin pääsisivät hyötymään lisääntyvästä liikenteestä! Bernerin malli ei toimi kuin henkilöstön epävarmuuden lisääjänä ja hallintobyrokratian lisääjänä.
Kun kiskoille vaan mahtuu niin tervetuloa vaan omalla kalustolla mukaan tarjoamaan lisää yhteyksiä ja halvempia hintoja!
Aina muistutetaan, että työttömät tulevat yhteiskunnalle kalliiksi. Ovat pelkkä kuluerä. Silti harva tulee ajatelleeksi, että tietyt yksilöt polttavat ihan käsittämättömiä määriä yhteisiä varojamme. Ihan pelkästään tältä päivältä tulee mieleen Jari Aarnio. Miettikääpä hetki, missä määrin yhteisiä varojamme on poltettu vuosia kestäneessä tutkinnassa, oikeudenkäynneissä ja mitä tullaan vielä käyttämään vankila-ajan kustannuksiin.
Oma lukunsa on sitten tuo Anne Berner! Ja muutkin ex-hallituslaiset. Lopputulemana oli satojen (!!!) miljoonien edestä yhteisten varojemme törsäystä.
Minun, aktiivileikatun, työttömyyspäiväraha (brutto) viime vuodelta oli 8 212,60 euroa. Ennakonpidätys siitä oli 1 642,50 euroa. Saan ennakonpidätyksestä osan takaisin, mutta koska minulla oli kotitalousvähennyksiä (vesivahinko), en osaa sanoa, mikä palautetusta summasta on puhtaasti vain työttömyyspäivärahaan liittyvää. En varmaan valehtele paljoa, jos sanon, että käytin yhteisiä resurssejamme vuodessa 7 000 euron edestä. (En käynyt kertaakaan lääkärissä ym., joten resurssien poltto rajoittui työttömyyspäivärahaan. Tai jalkakäytäviä sentään kulutin…)
Jotta saisin hassattua yhden miljoonan, minun pitäisi olla työttömänä melkein 143 vuotta.
En minä tässä työttömyyttäni puolusta. Minähän toivon ja rukoilen, että kaikki kyvykkäät saisivat kantaa kortensa yhteiseen kekoomme. Olen silti ajatellut useista näistä työssäolevista – jotka ovat yleensä olleet vieläpä prenikoilla koristeltuja (kuten tuo vuoden poliisikin) –, että heidän kontribuutionsa yhteiskunnalle voi olla todella vahvasti miinusmerkkinen, mutta puheet kulueristä linkitetään yleensä vain meihin työttömiin.
Täysin samaa mieltä kanssasi.”isot”pojat ja tytöt tekee mitä haluaa ilman seuraamuksia ja me tavalliset Annat ja Jarit…?
Pankkisalaisuuden voisi vielä palauttaa. EU:ssakin on tullut voimaan uusi tietosuojalaki. Suomessa sen sijaan voi kuka tahansa Kelan taholta käytännössä nuuskia tilit ja lakkauttaa tai supistaa tukia. Tuttu kertoi tapauksesta, jossa joku oli lainannut työttömälle pienen summan rahaa ja heti tilaisuuden tullen se oli napattu pienestä jo osittain leikatusta työmarkkinatuesta. Aika irvokasta kun ajattelee miten paljon täällä hassataan veronmaksajien rahaa. Kukaan ei yksinkertaisesti uskalla puuttua sipilöiden, bernereiden ja aarnioiden nimissä tapahtuviin törsäilyhin tai vakuutuskuoriin.
Sama rätinki käy ajukopassani: mikä se on ihmisen yhteiskunnallinen kontribuutio loppupeleissä? Yksi hassaa yhteistä rahaa kymmeniä miljoonia ja tulee palkituksi hyvällä työpaikalla, arvostetulla asemalla ja takuuvarmalla syytesuojalla. Toinen sinnittelee tuskaisesti päivästä toiseen, murusia noukkien, ja saa “palkinnoksi” arvovaltaisten henkilöiden ylenkatseen, pilkkanimityksiä ja julkista herjaa. Väite, jonka mukaan täällä Suomessa jokainen saa ansionsa mukaan niin hyvää kuin pahaa, näyttäytyy kyllä melko vinksahtaneelta tässä valossa. Onneksi elämää on eliitin ulkopuolellakin – vieläpä hyvää sellaista!
Tilaisuus teki poliisista varkaan kirjaimellisesti. Montakohan “puhdasta pulmusta” onkaan korkeassa asemissa olijoissa maailman vähiten korruptoituneessa maassa.