Mielenkiintoinen avaus

Minun oletetaan varmaankin kirjoittavan EU:n rahoituskehyksestä ja elvytyspaketista käytyjen neuvottelujen lopputuloksesta, mutta suoraan sanoen en tunne asiaa enkä jaksa perehtyä siihen yksityiskohtaisesti. Sikäli kuin olen huomannut, niin eivät asiaa tunne monet muutkaan, mutta silti esittävät hyvin voimakasta kritiikkiä, ja Suomea kuulemma vietiin kuin kuoriämpäriä. Itse olen tyytyväinen ainakin siihen, että oikeusvaltioperiaate kytkettiin osaksi EU-varojen käyttöä.

Kaikkein helpoimmalla näyttää siis pääsevän, kun joko arvostelee tai kehuu sopimusta oman puoluekannan edellyttämällä tavalla. Minä en viitsi tehdä sitäkään, vaan nostan esille ihan toisen asian. Nyt se jäi EU-uutisoinnin varjoon, mutta tulee syksyn mittaan nousemaan keskusteluun.

Valtiovarainministeri Matti Vanhanen ehdotti eläkeläisten verotuksen uudistamista siten, että eläkkeellä oltaessa tehty työ ei vaikuttaisi eläkkeen verotukseen. Kun eläkeläinen nyt tekee työtä vaikkapa vain satunnaisesti, niin eläke ja tulot lasketaan yhteen ja vero määräytyy yhteissumman mukaan. Vanhasen ehdotuksen mukaan eläkettä ja työtuloa verotettaisiin erikseen. Näin eläkeläinen voisi ansaita lisätuloja ilman että hänen eläkkeensä verotus nousisi kokonaistulojen kasvaessa.

Ihan omalta kannaltani katsoen tämä vaikuttaisi hyvältä ajatukselta. Saavutan eläkeiän ensi vuoden aikana, mutta olen täydessä työkunnossa. Niinpä voisin jatkaa vaikka tätä kirjoitustyötäni ja maksaa siitä verot erikseen, ja eläke sitten verotettaisiin omalla veroprosentillaan.

Jos se olisikin minulle ja monelle muulle hyvä asia, niin se ei välttämättä olisi tasapuolista ja oikeudenmukaista. Kahta tai useampaa työtä tekevät työikäiset maksaisivat edelleen veroja kokonaistulojen mukaan määräytyvällä veroprosentilla. Minä olisin heitä paremmassa asemassa.

Vanhanen itsekin myöntää, että ehdotus saattaa olla ristiriidassa perustuslain kanssa. Perustuslain mukaan kaikki ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä. Tosin tästä periaatteesta poikettiin jo silloin, kun pääomatulojen ja palkkatulojen verotus eriytettiin toisistaan ja pääomatuloja ruvettiin verottamaan paljon kevyemmin. Perustuslaki ei silloin ollut esteenä, joten saa nähdä, mitä perustuslakiasiantuntijat sanovat nyt.

Työllisyysvaikutuksia ehdotuksen toteuttamisella varmasti olisi, sillä kevyempi verotus saattaisi houkutella eläkkeellä olevia osaajia takaisin ainakin pätkätöihin. Se helpottaisi varsinkin työvoimapulasta kärsiviä aloja. Esimerkkinä tästä olkoon hoito- ja hoiva-ala, joka tarvitsee uutta työvoimaa hoitajamitoituksen takia. Eläkeläisten palaaminen työelämään helpottaisi tätä ylimenokautta. Se saattaisi tuoda pientä helpotusta muillakin aloilla, mutta ei muuta sitä tosiasiaa, että ei maata voi eläkeläisten työn varaan jättää. Kyllä nuoret pitää saada työelämään, ja heidän työllistymiseensä on satsattava enemmän.

En ole puolesta enkä vastaan, vaan jään odottamaan asiasta käynnistyvää keskustelua. Vanhasen kunniaksi on sanottava, että hän tuo ajatuksensa testattavaksi julkisuuteen ja antaa virkamiesten ja perustuslakiasiantuntijoiden tutkia asiaa. Joku toinen saattaisi vain tehdä tällaisen lain ja katsoa, mitä tapahtuu.

puheenaiheet yhteiskunta politiikka
Kommentit (35)
  1. Ilkka Pasanen
    21.7.2020, 17:13

    “Joku toinen saattaisi vain tehdä tällaisen lain ja katsoa, mitä tapahtuu.”
    Päivän naurut.

    1. Antero Pönni
      21.7.2020, 18:26

      Saku viittasi Sipilän hallitukseen tuolla toisella. Onkohan kukaan laskenut montako tällaista lakia Sipilän hallitus teki? Eli tekivät lain ja katsoivat mitä sen jälkeen oikein tapahtuu!

      1. Äsken oli IS:n nettisivuilla uutinen, että Sipilä jättää eduskunnan kuluvan kauden jälkeen.

        Tervemenoa vaan Kempeleelle. Ei tule ikävä!

        1. Tuo kummallinen ajatus “jättää eduskunta” elää vahvasti. Asia kuitenkin on niin, että eduskuntaan ei noin vain mennä, koska äänestäjät ratkaisevat “jättääkö” edustaja eduskunnan. Korrekti tapa on ilmoittaa, että ei aio asettua ehdokkaaksi enää.

          1. Heikki Kela
            22.7.2020, 08:16

            Jos edustaja ei jatka silloin ei äänetäjät päätä vaan edustaja itse. Jos ei ole ehdokaana ei äänetäjille annet avihtoiehtoa. Eduskunnan voi jättää tai voi olla asettumatta ehdolle on ihan yhtä korrektia. Äänestäjät ei todellakaan päätä muuta kuin voi houkutella ehdokaaksi.

    2. Poistetaan takseista luvat, hinnat, taksat ja mittarit – ja katsotaan mitä tapahtuu.

      Yleensä tarkkailijat tiesivät ja varoittivat tai muualla oli jo huonoa kokemusta (mutta jätettiin huomiotta) Sipilän kaudella mitä tulee tapahtumaan huonon lainvalmistelun vuoksi, mutta tämä ei estänyt lakeja liukuhihnalta.

  2. Katsotaan mitä tapahtuu.
    Somessa varmaan tapahtuukin. Twiserrys alkaa pillin soitua. No

Kommentointi suljettu.