Tekemällä tehty ongelma
-Sisäministeriössä valmistelussa oleva selvitys, jossa laittomasti maassa oleva kielteisen turvapaikkapäätöksen saanut henkilö voisi saada oleskeluluvan, on hallitusohjelman vastainen.
Näin sanovat tiedotteessaan SDP:tä ja keskustaa edustavat hallintovaliokunnan jäsenet vastauksena sisäministeriön käynnistämälle selvitykselle, jossa tutkitaan mahdollisuutta myöntää oleskelulupa kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneille, vuosina 2015-2016 maahan tulleille turvapaikanhakijoille.
Näin helposti ohitettiin jopa noin kolmen tuhannen paperittomasti maassa oleskelevan ongelma. He ovat laittomasti maassa, joten heidän pitää lähteä. Tai kuten valiokuntaryhmät toteavat, niin jos turvapaikkaa ei myönnetä, pitää palautusten olla nopeita sekä tehokkaita, eikä tilanne saa missään tapauksessa muodostua sellaiseksi, että järjestelmä kannustaa oleskelemaan laittomasti Suomessa. Kun hallitusohjelmassa ei ole ratkaisua heidän ongelmaansa, niin heitä ei ole olemassa.
Ei heitä pitäisikään olla olemassa. Palautetaanpa mieliin syy heidän olemassaoloonsa. Kuten muistamme, niin vuosina 2015-2016 maahan tuli suuri määrä turvapaikanhakijoita Sipilän hallituksen seistessä tumput suorina. Vasta keväällä 2016 hallitus päätti tehdä jotain.
Hallitus hyväksytti eduskunnalla lakimuutoksen, jolla turvapaikanhakijoiden oleskeluluvan saamisen edellytyksiä tiukennettiin. Siihen asti humanitaarinen suojelu oli oleskeluluvan perusteena, jos turvapaikan tai toissijaisen suojelun edellytykset eivät täyttyneet, mutta hakija ei voinut palata kotimaahansa sen huonon turvallisuustilanteen tai ympäristökatastrofin vuoksi.
Humanitaarinen suojelu poistettiin laista. Kyllä voi ja pitää palata. Pitää palata siinäkin tapauksessa, että kotimaa ei suostu ottamaan vastaan turvapaikanhakijaksi lähtenyttä. Haluttiin antaa signaali, että tänne ei kannata tulla, mutta päätöksen seurauksia ei mietitty.
Sitten alkoivat vaikeudet. Migri teki kielteisiä päätöksiä, koska laki vaati tekemään niitä. Täytäntöönpano jäi poliisin ongelmaksi, mutta poliisi ei edes löydä viranomaiskontakteja vältteleviä paperittomia ja vaikka löytäisikin, niin se ei voi palauttaa ketään maahan, joka ei suostu ottamaan palautettavaa vastaan.
Sipilän hallitus ei voinut myöntää erehdystään, joten se päätti ruveta muokkaamaan muiden viranomaisten ja kansalaisten mieliä. Ensin annettiin määräys, jolla kielenkäyttöä muutettiin. Ilman turvapaikkaa jääneitä ja siis ilman oleskelulupaa maassa olevia ei saanut enää sanoa paperittomiksi, vaan heitä piti ruveta sanomaan laittomasti maassa oleskeleviksi. Sellaisiksi heitä sanotaan nytkin. Saattoi olla ensimmäinen kerta historiassa, kun ihan ministeritason päätöksellä määrättiin muuttamaan viranomaisten, median ja jopa kansalaisten kielenkäyttöä. Päätöksen teki neljän ministerin muodostama maahanmuuttopoliittinen työryhmä osana valvonta- ja ilmiantokoneiston käynnistänyttä päätöspakettia, josta kerroin joulukuussa 2016.
Sipilän hallituksen päätösten seurauksena meillä on tuntematon määrä paperittomia ihmisiä, jotka eivät voi oleskella maassa eivätkä työskennellä laillisesti. Osa heistä ei edes halutessaan voi palata kotimaahansa, koska heitä ei oteta siellä vastaan. Nyt ongelma on kaatunut Marinin hallituksen syliin, ja kaikesta päätellen sille ei aiota nytkään tehdä mitään, koska se uhkaisi romuttaa turvapaikkajärjestelmän. Niinpä teeskennellään edelleen, että heitä ei ole, ja jos onkin, niin ei saisi olla.
Ei minulla ole ratkaisua ongelmaan, vaan halusin vain palauttaa mieliin sen synnyn. Hätiköity päätös humanitaarisin perustein myönnettävän oleskeluluvan poistamisesta poiki lisää hätiköityjä päätöksiä, ja nyt asialle ei voi tehdä mitään, koska se ei ole hallitusohjelmassa.
Tämä on jo vanha asia, mutta ne ihmiset ovat yhä olemassa.
Vuonna 2015 Suomi joutui tekemisiin EU:n sisä- ja ulkorajaongelmien kanssa kun paljastui, ettei EU:lla ollut mitään toimivaa menettelyä ulkorajojen takaa tulevien turvapaikanhakijoiden hoitamiseksi niin, että kansainväliset lait ja) sopimukset olisivat sitä käytännössä ohjanneet. Ulkorajavalvonta ja sisäinen taakanjako eivät EU:ssa toimineet, eivätkä toimi vieläkään. Nyt sitten tapahtui sellainen invaasio kaikkiin maihin kyselemättä sen enempää sisä- kuin ulkorajoistakaan yhtään mitään. Niinpä tuon invaasion torjumiseksi myös Suomi joutui rakentamaan sisärajojen sisärajan, jolloin ihmisten vapaa liikkuvuus, ei tullutkaan enää kysymykseen. Myös maamme oppositio teki hallituksen vastaisessa hyökkäyksessään selkeän työnjaon. Saatuaan koronan avustamana rajat kiinni ja talouden romahtamaan, persujen tehtäväksi tuli huutaa eduskunnassa julki, että hallitus on viruksen vastaisen taistelunsa hoitanut hitaasti ja huonosti. Oppositiossa istuva poliisikin julisti epäuskonsa poliisin ja armeijan mahdollisuuksiin sulkea Uudeltamaalta johtavat tiet muihin maakuntiin. He unohtivat senkin, että kaikki on kuitenkin hoidettava demokraattisessa maassa lakien mukaan. Kokoomuksen tehtävänä olikin sitten unohtaa koko koronavirus ja huutaa valtio verorahoineen apuun jokaisen yrittäjä-nimeä käyttävän auttamiseen. Unohtaen tietysti, mistä rahat, vaikka hetki sitten he syyttivät hallitusta holtittomasta velanotosta ja ovat aina vastustaneet kaikenlaisia veroja, joilla kuitenkin kaikki yritystuetkin on maksettu ja näytetään maksettavan valitettavasti jatkossakin. Seuraava opposition hyökkäys hallitusta vastaan kuuluneekin: Hallitus on tehnyt Suomesta poliisivaltion ja sotilasdiktatuurin.
Asia olisi hoitunut ajat sitten, jos ulkoministeri Timo Soini olisi keskittynyt varsinaiseen työhönsä ja neuvotellut Irakin kanssa sopimuksen kansalaistensa vastaanottamisesta.
Toinen asian mahdollistanut seikka on se Suomen erikoisuus, että kielteisen turvapaikkapäätöksen saatuaan voi hakija laittaa heti uuden hakemuksen vireille. Näin voi tehdä rajattomasti.
Ei se ihan noin yksinkertaisesti mene. Uusintahakemuksen voi tehdä, jos on saanut kielteisen, lainvoimaisen päätöksen. Uudessa hakemuksessa tulisi olla jotain uutta tietoa, muussa tapauksessa Migri ei ota sitä välttämättä edes käsittelyyn, eikä järjestä uutta puhuttelua.
Ote Migrin sivuilta uusintahakemusta koskien:
”Esitä uudet selvitykset ja perusteet heti, koska Maahanmuuttovirasto arvioi niiden perusteella, pidetäänkö sinulle uutta puhuttelua. Älä odota sitä, että voisit esittää lisäselvitykset ja perusteet Maahanmuuttoviraston puhuttelussa.
Sinulla pitää olla myös jokin syy sille, miksi et ole aikaisemmin kertonut uusia perusteita. Syyn pitää olla sellainen, ettet ole itse voinut vaikuttaa siihen.”
Juuri näin. Ei samaa asia samoilla perusteilla aleta tutkimaan.
Näinhän se on.
Uusintahakemusten yleisimmät uudet syyt ovat kääntyminen kristinuskoon, pahentunut tilanne lähtömaassa, seksuaalisen suuntautumisen muuttuminen jne…
Suuntautuminen ei muutu, mutta tajunnet jopa sinäkin, ettei moni halua toitotella homouttaan julki kun sivistyneessä Suomessakin on sivistymättömiä ja ahdasmielisiä ihmisiä, joiden mielestä se on valittu ominaisuus.
Näiden ihmisten oikeusturvaa leikattiin Sipilän hallituksen toimesta laittomasti lyhentämällä valitusaikaa turvapaikka- tai oleskelulupapäätöksestä.
Valitusoikeus on jopa pysäköintivirhemaksusta, eikä sitä saa sitoa kansalaisuuteen.
Suomessa on paljon venäläisiä turvapakanhakijoita, jotka ovat hakeneet turvapaikkaa homouden takia. Venäjällä vainotaan homoja ja Jehovan todistajia.
Turvapakanhakijoita tulee muualtakin kuin Lähi-idän maista. Moni Euroopan kansalainen on hakenut turvapaikkaa vainon tai homouden takia,.
Puola ja Unkari eivät noudata kansainvälisiä ihmisoikeussopimuksia, Puola ja Unkari eivät päästä pakolaisia hakeman turvapaikkaa omaan maahansa.