Tämä taisi olla tässä
Perustuslakivaliokunta sai tänään valmiiksi yksimielisen lausuntonsa sote- ja maakuntalainsäädännöstä, ja kuten tiedotustilaisuudessa korostettiin, niin se osoittaa järjestelmän toimivan. Perustuslakivaliokunta ei perinteisesti politikoi, vaan tutkii lakiesitysen yhteensopivuuden perustuslain kanssa.
Valiokunta edellyttää tehtäväksi parikymmentä korjausta kuuteentoista eri pykälään. Näitä muutosvaatimuksia on luonnehdittu hienosäädöksi, mutta eivät ne ihan pieniä viilauksia ole. Muutoksia on tehtävä maakuntavaalien ajankohtaan, liikelaitoksen palveluvelvoitteeseen, maakuntien rahoituksen turvaamiseen kaikissa olosuhteissa, kunnille maksettaviin korvauksiin, tietosuojaan ja sote-palvelujen valvontaa koskeviin säännöksiin.
Osa näistä asioista on oikeasti hienosäätöä, kuten esimerkiksi maakuntavaaleihin liittyvät vaatimukset. Isompi ongelma on maakuntien rahoituksen turvaaminen myös niissä tilanteissa, joissa joku palveluntuottaja menee konkurssiin. Kokonaisvastuu palveluista kaikissa tilanteissa on maakunnalla, joten sen toiminta on turvattava riittävällä rahoituksella. Maakuntien talous on valtiovarainministeriön ennusteen mukaan lähes miljardin verran alijäämäinen jo vuonna 2021, ja lakiin sisätyvä indeksileikkuri rajoittaisi sote-menojen reaalikasvun 0,9 prosenttiin. Asiantuntijoiden mukaan rajoitus on epärealistinen.
Yksi tärkeimpiä korjausta vaativia kohtia on valinnanvapauden EU-notifikaatio, jota KHO omassa lausunnossaan edellytti. Hallitus kieltäytyi sitä hankkimasta, koska päätöksenteolla oli kiire ja asia piti saada maaliin. Hallitus pelasi tietoista uhkapeliä, josta voitte lukea täältä ja täältä. Hallitus ei suostunut hankkimaan notifikaatiota, vaan muutti lakiesityksen perusteluja sellaisiksi, että notifikaatiota ei muka tarvittaisi.
Hallituksen bluffi paljastui perustuslakivaliokunnassa, ja nyt on kaksi vaihtoehtoa. Joko notifikaatiota on haettava tai valinnanvapauden voimaantuloa lykättävä siihen asti, että asiasta saadaan muuten oikeudellinen varmuus.
Olisi kannattanut uskoa maan ylimmän hallintotuomioistuinen lausuntoa ja hakea notifikaatiota jo vuosi sitten. Jos niin olisi tehty, niin se olisi luultavasti ehditty saada. Tässä tilanteessa olisi helppo olla vahingoniloinen, mutta en viitsi. Toivottavasti kaikki päättäjät kuitenkin ottavat tästä episodista opikseen tulevaisuutta varten.
Hallituksen toimintaa sote-valmistelussa on koko ajan leimannut valtava kiire ja pakonomainen tarve saada asia päätettäväksi. Nyt kiire on kostautunut ikävällä tavalla, ja hallitukselta näyttää loppuvan aika. Sosiaali- ja terveysvaliokunnan pitäisi saada tarvittavat lakimuutokset valmiiksi ja päätettäväksi kolmessa viikossa.
Kansankielellä voitaisiin puhua hätäilemällä tehdyistä lapsista, mutta puhutaan nyt asian vakavuuden takia virallisemmin huonosta lainvalmistelusta. Tai ei niinkään lainvalmistelusta, sillä valmistelijat ovat ammatilaisia. Heidän hoputtajansa ovat amatöörejä, joille poliittinen kunnia on tärkeämpää kuin hyvä lainsäädäntö.
Hosuminen jatkuu eikä tahti hidastu ainakaan Sipilän ja Saarikon tämänpäiväisten lausuntojen mukaan..aikaa on toki vähän mutta Saakelin Sote on on mahdollista saada maaliin..vaikka sitten omaan.
Kuten lastensuojelun ja vanhustenhuollon yksityistämisestä on huomattu ”valinnanvapaudesta” sekä kilpailuttamisesta: SOTE tulee ja SOTE tappaa, ainakin tämän hallituksen mallilla. HS:n mukaan yksikään oppositiopuolue ei halua terveydenhuollon yksityistämistä, sosiaalihuollosta ei edes puhuta. Tacherin hallitus ajoi tämän läpi Isossa Britaniassa ennen EU:ta, joutuivat sitten peruuttamaan, kun ei toiminutkaan. Kuinka hyvin Yhdysvalloissa toimii terveydenhuolto ja mitä se maksaa? Kun opiskelin siellä (1995) oli 5,6 miljoonaa lasta ilman sairausvakuutusta, määrä on varmaan tuplaantunut tähän mennessä. Vakuutuyhtiöt markkinoivat aktiivisesti meillä Suomessa sairas-, työttömyys-, oikeusturva- ym. vakuutuksia ameriikan malliin. Miksi? Sotenhan piti taata hyvä oikea-aikainen hoito kaikille?