Syyt ja seuraukset
Viime aikoina meidän on annettu ymmärtää, että jokainen hallitus aloittaa puhtaalta pöydältä, eivätkä aiempien hallitusten päätökset vaikuta asioihin millään tavalla. Tämä historian kieltäminen näkyy keskusteltaessa niin potilasturvallisuuslaista kuin Fortumistakin. Oppositio sanoo, että nyt eletään tätä hetkeä, ja nykyisellä hallituksella olisi ollut aikaa laittaa asiat kuntoon.
Tämä näkyi ja kuului erityisen selvästi puoluejohtajien paneelissa Kuntamarkkinoilla, kun Petteri Orpo vaati hoitajamitoituksen lykkäämistä. Hänen mukaansa vain nykyhallitus on vastuussa. Niin tietysti tällä hetkellä onkin, mutta ei historiaa voi kieltää. Hoitajamitoituksen historian olen kertonut monta kertaa, mutta tiivistetään se vielä kerran.
Vuonna 2012 silloin hallituksessa ollut SDP halusi mitoituksen kirjattavaksi lakiin. Hallituskumppani kokoomus sitä kuitenkin vastusti, ja niinpä päädyttiin kompromissiin. Annettiin vain hoitosuositus 0,5, mutta samalla sovittiin, että jos yksikin hoitolaitos jättää suositusta noudattamatta, niin vuonna 2015 mitoitus kirjataan lakiin.
Suositusta ei noudatettu, mutta silti sitä ei kirjattu lakiin. Ja kyse oli siis samasta mitoituksesta, joka lopulta kaksi vuotta sitten kirjattiin lakiin miniminä myös siirtymäkauden ajaksi. Siirtymäkauden jälkeen mitoitus on kaikkialla 0,7. Korjattiin asia, joka olisi pitänyt korjata jo viimeistään vuonna 2015.
Syksyllä 2016 Sipilän hallitus päätti säilyttää hoitajamitoituksen suosituksen 0,5, mutta samalla se päätti ruveta laskemaan hoitohenkilökuntaan kuuluvat ”joustavammin perustein”. Hoitohenkilökuntaan kuuluviksi ruvettiin laskemaan sellaisetkin, jotka eivät varsinaisesti osallistu hoitotyöhön. Mukaan voitiin laskea keittiöhenkilökuntaa, välinehuoltajia ja vaikkapa talonmies Pikkarainen, kuten Suomen lähi- ja perushoitajaliitto Super totesi. Edes se ei varsinkaan yksityisille hoitolaitoksille riittänyt, vaan hoitajiksi laskettiin joissain tapauksissa myös Jaska Jokunen ja Iines Ankka. Sen lisäksi oikeille hoitajille siirrettiin avustavia tehtäviä pyykinpesusta ja tiskaamisesta alkaen.
Tämän päätöksen seuraukset nähtiin, kun hoitolaitosten katastrofi hierottiin kansakunnan tajuntaan alkuvuonna 2019. Juuri sen seurauksena hoitajamitoitus kirjattiin lakiin.
Nyt hallitusta vaaditaan ratkaisemaan hoitajien palkkakiista rahalla. Hallitus ei ole palkkaneuvottelujen osapuoli, joten se ei voi tarjota lisää palkkaa, mutta jostain syystä tätä ei varsinkaan somessa haluta kuulla. Jos ette vieläkään halua kuulla, niin miettikääpä tätä.
Maan hallitus edustaa aina puoluepolitiikkaa, ja jos nykyinen hallitus puuttuisi palkkakiistaan tarjoamalla rahaa, niin siinä tapauksessa myös tulevat hallitukset voisivat puuttua palkkakiistoihin. Ne voisivat sanoa, että palkkoja ei koroteta, vaan niitä leikataan. Niin teki Sipilän hallitus silloin, kun se painosti hyväksymään julkisen sektorin työajan lisäyksen ja lomarahojen leikkaamisen uhkaamalla vielä kovemmalla pakkolainsäädännöllä. Lakia ei tarvittu, mutta epäilemättä sen säätämiseen oli valmiudet.
Nyt sanotaan Marinin hallituksen painostavan ammattijärjestöjä potilasturvallisuuslain muutoksilla. Tämä selitys ontuu, sillä julkisen sektorin on turvattava suojelutyö kaikissa tilanteissa. Yleensä siitä sovitaan, mutta nyt ei ole sovittu. Velvollisuus ei kuitenkaan katoa mihinkään, ja sitä moni onkin korostanut sanoen suojelutyön olevan työnantajan ja viime kädessä hallituksen vastuulla. Niin se onkin, mutta ne eivät voi hoitaa velvollisuuttaan, jos sen suojelutyön tekijät ovat lakossa. Tähän sanotaan, että sitten pitää antaa sitä rahaa. Näin keskustelu kiertää kehää päätymättä mihinkään. Hallitus ei ole neuvotteluosapuoli, joten se ei voi luvata sitä rahaa. Jos se sitä lupaa, niin se tekee itsestään neuvotteluosapuolen.
Ja sen jälkeen poliitikot pääsevät jatkossakin huseeraamaan vapaasti kaikissa julkisen sektorin palkkaneuvotteluissa.
Historia halutaan unohtaa myös Fortumista ja Uniperista puhuttaessa. Tosiasia kuitenkin on, että syyskuussa 2017 Fortum julkaisi tiedotteen, jonka mukaan se aikoo ostaa saksalaisen energiayhtiö E.ON:n osuuden niin ikään saksalaisesta Uniperistä. Näin Suomen valtion 51 prosentin osuudella omistamasta Fortumista tuli Uniperin pääomistaja 78 prosentin osuudella. Sipilän hallitus ei nähnyt kaupassa mitään riskiä. Nyt syytetään Marinin hallitusta unohtaen tahallisesti, että maan hallitus ei osallistu pörssiyhtiöiden operatiiviseen päätöksentekoon.
Ei osallistunut myöskään vuonna 2017. Nyt Juha Sipilä on myöntänyt, että siihen ei ollut edes mahdollisuutta. Nyt Marinin hallitusta on suunnilleen vaadittu mitätöimään tämä huono päätös, syrjäyttämään Fortumin operatiivinen johto ja johtamaan siinä sivussa vielä saksalaista Uniperiakin. Historialliset faktat voitte lukea vaikka täältä.
Tällä jutulla halusin sanoa, että asiat eivät tipahda taivaasta minkään hallituksen syliin, vaan niillä on oma historiansa. Historiaa ei voi muuttaa, mutta varsinkin politiikassa sen unohtaminen kyllä onnistuu.
***
Kommentointi vain omalla etu- ja sukunimellä, joiden on liityttävä tunnistettavasti sähköpostiosoitteeseen. Nimimerkillä tai pelkällä etunimellä kirjoitetut kommentit lentävät lukematta roskiin. Sen yrittäminen kertoo, että ette ole lukeneet juttua loppuun.
Hoitajien palkkaneuvottelut ovat nyt kyllä poikkeuksellisessa tilanteessa tulevien hyvinvointialueiden vuoksi. Hallituksella varmasti olisi muutakin mahdollista loihe lausumaan kuin uusi laki, joka pönkittää vain työnantajan valtaa hoitajiin. Valtiovallaltahan hyvinvointialueiden rahoitus tulee.
Palkkaharmonisoinnit ovat toki osalle tulevaisuudessa palkankorotus, mutta vain osalle. Ja harmonisoinnistakin on annettu alustava aikataulu: 1-2 vuotta. Ts kahden vuoden päästä ehkä joku saa jotain palkkaharmonisointiin vedoten.
Tälläkin hetkellä tuntuu monilla työnantajilla olevan varaa hoitajan palkkaamiseen rekrytointifirman kautta. Hoitajille taataan ko firmojen kautta parempaa palkkaa, eivätkä nuo firmatkaan hyvää hyvyyttään töitä tee. Jossain sitä rahaa on.
Tässä blogissa on moneen kertaan todettu että kyllä ne rahat aikanaan löytyvät kun sopimukseen on päästy, siitä ei ole kysymys. Jos hallitus nyt ilmoittaisi varanneensa x euron verran rahaa tuleviin palkankorotuksiin, niin se se vasta olisi puuttumista työmarkkinaneuvotteluihin, joissa hallitus ei ole osapuoli.
Tuo ihmishengillä leikittely on liian järeä lakkoase. Jos hoitajat saavuttavat sillä jotakin, niin onko seuraavana jonossa poliisit ja pelastajat kieltäytymässä suojelutyöstä, jos ei heille kanssa samanlaisia korotuksia.
Elikkäs. Kun Marinin hallitus onnistuu työllisyys tavoitteissaan, niin se on kokonaan Marinin, SDP:n ja hallituksen ansiota. Kun Suomi pääsee Natoon, niin hurrataan Marinille (ja unohdetaan kokoomuksen 20 vuotta kestänyt nato-työ).
Mutta kun Marinin hallitus mukailee mm. hoitajamitoituksessa, pakkotyö laissa jne…, niin silloin syy on kokonaan edellisten hallitusten.
Referoinko oikein tuon blogin?
Nato-integraatiota ja -kumppanuutta on kehitetty Hornet-kaupoista lähtien ihan kokoomuksesta huolimatta. Lipponenkin totesi taannoin silloisen periaatteen olleen, että niin läheinen yhteistyö kuin mahdollista, mutta ei jäseneksi! Muiden puolueiden pitäessä kiinni liittoutumattomuuden periaatteesta kokoomus alkoi kannattaa Nato-jäsenyyttä reilu kymmenen vuotta sitten.Eihän kokoomus yksin ole ollut.Presidenttiehdokas Nils Torvaldskin käynnisti kampanjansa edellisissä presidentinvaaleissa räväkällä toteamuksella, että Suomen pitää liittyä Natoon.
Liittoutumiseen meidät ajoi Putin. Nopeasti asialle syntyi enemmistön kannatus sekä eduskunnassa että gallupeissa. Hallitus on vienyt prosessia läpi esimerkillisen hyvin. Kävi se Orpokin paria republikaania moikkaamassa rapakon takana.
Ja nyt nähtiin myös se mitä Nato-optio tarkoitti. Ja se optio realisoitui kansan tahdon ja Marinin hallituksen toimesta, ei siksi että joku puolue halusi liittyä Natoon puhtaasti ideologisista syistä kuten kokoomus olisi halunnut. Laulun sanoin kun aika on, nyt oli se aika! Toivottavasti asia selvisi niillekin jotka eivät ymmärtäneet sitä mitä Nato-optiolla oikeasti tarkoitettiin.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/eetukinnunen1/mika-on-nato-optio/
Politiikassa voi tietysti aina valita mistä kulmasta haluaa katsoa.
On kuitenkin hyvä tavoite pyrkiä mielipiteen muodostuksessaan mahdollisimman suureen objektiivisuuteen ilman ideologisia painotuksia.
Kokoomuksen näkökulmasta ja heidän ääneen lausuttunakin toteamuksena on, että hyvä työllisyyskehitys on seurausta edellisen hallituksen toimenpiteistä kiky jne, eikä nykyhallituksen toimilla ole ollut siihen osaa eikä arpaa.
Sipilän kauden lopussa työllisyys oli toki parantunut, mutta kyllä nykyhallitus on tehnyt oikeita toimia työllisyyden eteen vaikeassa koronatilanteessa – toki se vaati mm. vahvaa rahallista tukea yrityksille ja velanottoa.
kokoomuksen mielestä Natoon päästiin lopulta, kun Orpo kävi Jenkeissä kevään korvalla matkalla tapaamassa USA:n johtavia poliitikkoja.
Ilman Petterin takatuuppausta Marinin hallituksen Nato-mopedi olis jäänyt ruopimaan paikalleen.
Kokoomus on tehnyt hyvää työtä Naton eteen vuosikaudet, kuten mainitset, mutta eivät he pelkästään voi asiasta ottaa krediittiä.
Mitä tulee hankalaan hoitajakuvioon, niin jos asiaa pyrkii katsomaan objektiivisesti pitää tulla johtopäätökseen, että hoitajien palkkakuoppa samoin kuin ilmeinen koulutusvaje hoitajista ei ole syntynyt pelkästään tämän hallituksen aikana.
Jokainen hallitus pääsee nauttimaan edellisten hallitusten toimista ja vastaavasti joutuu kantamaan perintönä saadut haasteet ja sopeuttamaan ohjelmaansa kulloinkin eteen tulevissa tilanteissa.
Kokoomus on siis harrastanut maanpetosta jo pitkään…
Et.
Hoitajamitoitusta täytyy uudistaa sitä mukaa kun kansaa lisää tulee ja varsinkin sitä varten kun ihmiset elää nykyään paljon pitempään.Joten sellaiset voi tulla mille hallituksellle tahansan asiaksi kansan elinajanodotteen jatkuvasti kasvaessa. Tehohoidon tulee kuitenkin olla aina turvattu.
Et.
Et.