Paluu oikeusvaltioksi
Turvapaikanhakuprosessin alkupää on saatava kuntoon, sanoi sisäministeri Maria Ohisalo eilen Ylen Ykkösaamussa. Päivän tv-uutisissa asia kerrottiin jotenkin niin, että turvapaikkahakemusten käsittelyyn annetaan lisää rahaa. Tämän taas moni ymmärsi tarkoittavan, että turvapaikanhakijoille annetaan lisää rahaa. Itse haastattelussa Ohisalo toi selkeästi esille ne prosessin alkupään ongelmat, mutta se meni tietenkin ohi niiltä, jotka raivosivat rahan jakamisesta.
Kerrataanpa taas. Kesällä 2016 hyväksyttiin lakimuutokset, joilla Suomi lakkasi olemasta oikeusvaltio.
Silloin poistettiin turvapaikanhakijoilta oikeus käyttää puhuttelussa avustajaa. Oikeus avustajaan annettiin vasta valitusvaiheessa, ja silloinkin avustajan palkkio määräytyi tavallisen tuntiveloituksen sijaan kiinteästi. Tämä houkutteli alalle asiat huonosti hallitsevia avustajia, joille asiakkaan etua tärkeämpää saattoi olla laskun kirjoittaminen. Kiinteä palkkio ei houkutellut osaajia hoitamaan vaikeita ja työteliäitä juttuja.
Valitusaika hallinto-oikeuteen lyhennettiin 21 päivään ja Korkeimpaan hallinto-oikeuteen 14 päivään. Yleinen valitusaika on 30 päivää, joten turvapaikanhakijat asetettiin lain edessä eriarvoiseen asemaan. Päätöstä perusteltiin turvapaikanhakijoiden aiheuttamalla kuormituksella tuomioistuimille ja valtiontaloudelle.
Kirjoitin silloin, että jatkossa mikä tahansa ihmisryhmä voidaan asettaa lain edessä eriarvoiseen asemaan ihan vain sillä perusteella, että nämä ihmiset ovat taloudellinen rasite valtiolle. Mikä voidaan tehdä yhdelle ihmisryhmälle, voidaan tehdä ihan mille tahansa ihmisryhmälle. Näillä muutoksilla piti nopeuttaa hakemuksen käsittelyä, mutta tosiasiassa sitä hidastettiin, kun alkupään virheet kertautuivat ja antoivat uusia muutoksenhakuperusteita.
Vielä pahempaa seurasi joulukuussa 2016. Silloin vain neljän ministerin päätöksellä käynnistettiin toimenpideohjelma paperittomien etsimiseksi ja palauttamiseksi. Tämä paperittomien ongelma aiheutettiin ihan itse poistamalla kokonaan mahdollisuus myöntää oleskelulupa humanitäärisistä syistä niille, jotka eivät täytä turvapaikan myöntämisen edellytyksiä, mutta joita heidän kotimaansa ei suostu ottamaan vastaan. Heistä ihan tekemällä tehtiin paperittomia eli laittomasti maassa oleskelevia.
Kukaan ei vaivautunut pohtimaan mitä tehdään heille, jotka eivät saa turvapaikkaa, mutta joita heidän kotimaansa tai mikään muukaan maa ei suostu ottamaan vastaan. Vaikka heillä olisi ollut työpaikka, niin he olivat laittomia ihmisiä oikeusvaltiona itseään pitävässä maassa. Koska heitä ei virallisesti saanut olla olemassa, niin heistä tuli helposti pimeää halpatyövoimaa.
Sipilän hallituksen vuonna 2016 tekemät päätökset kertovat siitä paniikista, jonka turvaikanhakijoiden tulo vuonna 2015 aiheutti. Hallitus heitti oikeusvaltioperiaatteen yli laidan käsittämättömän helposti. Nyt nykyinen hallitus korjaa tämän virheen, ja niin pitääkin tehdä. Jos valtio aikoo olla oikeusvaltio, niin se ei voi tinkiä periaatteistaan sillä tavalla kuin kesällä 2016 tehtiin.
Oli ilo kuunnella asiallista ministeri Ohisaloa. Näin haluan Suomea johdettavan. Ei populistista elämöintiä vaan aitoa asioihin perehtymistä ja ratkaisun hakemista. Ylen toimittaja tosin pyrki koko ajan inttämään ja hakemaan rivien välistä jotakin mitä sieltä ei löydy.
Juuri tällainen inttäminen ja haastateltavan keskeyttäminen ovat ilmeisesti eräiden toimittajien mielestä vihjeitä ammattitaidosta. Kun vielä tähän lisätään tympeä habitus ja tärkeilevä ulosanti, päästään mestarijournalismin kriteerit täyttävään suoritukseen.
Seija Vaaherkumpu on hyvä tiukka haastattelija, Ylen parhaita, joka ei päästä haastateltaviaan helpolla. Arvostan häntä, enkä ole havannut puolueellisuusta hänen työssään.
Hyvä tiukka haasttelija antaa myös haastateltavalle suunvuoron. Muuten koko homman voisi hoitaa lähettämällä rasti ruutuun kysymykset haastateltavalle.
Tässä tulee mieleen, että mitä näille paperittomille ihmisille pitäisi sitten tehdä? Hehän ovat laittomasti Suomessa, onko Suomessa muitakin lakeja joita ei tarvitse noudattaa? Vai koskeeko jotkut lait vain joitakin ihmisiä?
En ole tunkemassa ketään vaarallisiin oloihin. Pitäisiköhän niille jotka kenties ovat esim. työllistyneet antaa jonkunlaiset paperit, että hyväksikäyttö siltä osin estyisi? Tilapäinen oleskelulupa joka mahdollistaa työn tekemisen ja jos henkilö osoittautuu kunnolliseksi, yhteiskuntaan sopeutuvaksi niin harkitaan pysyvää oleskelulupaa. Ehkä tähän kannattaisi sijoittaa hieman rahaa.Tällähän saataisiin niitä työntekijöitä joita nyt ollaan ulkomailta haluamassa.
Hallitus esittää lakia, jolla työttömyys kriminalisoidaan. Eduskunta hyväksyy lain. Jokaisesta työttömästä tulee rikollinen yhdessä yössä. Sitten joku kysyy: “Onko Suomessa lakeja, joita ei tarvitse noudattaa?”
Jos tehdään laki, jota ihminen ei voi halutessaankaan noudattaa, voidaan kysyä, onko se laki oikein.
Pitäisikö homma antaa valmisteltavaksi niille jotka sellaisen osaa. Edellisen hallituksen persulähtöiset ministerit olivat muuten ehkä historian osaamattomimmat ja Lindström oli hallituksen huonoin valehtelija.
Kyllä, nimenomaan tilapäinen oleskelulupa sekä Sakarin mainitsema humanitäärinen oleskelulupa olisivat ratkaisuja tähän ongelmaan. Tilapäisen oleskeluluvan myöntäminen olisi täysin mahdollista nykyistenkin lakien mukaan, mutta Migri vain ei “jostain syystä” myönnä niitä.
Lisäksi pitäisi avata uudelleen niiden caset, jotka edelleenkin surkeiden turvapaikkaprosessien seurauksena roikkuvat löysässä hirressä täällä. Turvapaikkaprosessit vuodesta 15 eteenpäin pursuavat niin pöyristyttäviä virheitä ja laiminlyöntejä, että jos oikeusvaltiona itseämme pidämme, ne olisi otettava uuteen tarkasteluun.