Takaisin oikeusvaltioksi
Turvapaikanhakijat saavat jatkossa nykyistä laajemmin oikeusapua valtion varoista, kun hallitus antaa lähiaikoina lakiesityksen heidän oikeusturvaansa Sipilän hallituksen aikana tehtyjen heikennysten kumoamisesta, kertoo Iltalehti. Avustajille maksettavissa palkkioissa palataan työtuntien mukaiseen laskutukseen ja valitusaika kielteiseen päätökseen palautetaan takaisin 30 päivään.
Tämä tarkoittaa paluuta takaisin oikeusvaltioksi yli kolmen vuoden harharetken jälkeen. Kesällä 2016 hyväksytyillä lakimuutoksilla ihmiset asetettiin eriarvoiseen asemaan lain edessä vastoin Suomen perustuslakia. Silloin poistettiin turvapaikanhakijoilta oikeus käyttää puhuttelussa oikeusavustajaa ja valitusaikaa kielteiseen päätökseen lyhennettiin. Oikeus avustajaan annettiin vasta valitusvaiheessa, ja silloinkin avustajan palkkio määräytyi normaalin tuntiveloituksen sijaan kiinteästi. Avustaja tai tukihenkilö sai kyllä olla mukana myös puhuttelussa, mutta hänen ei tarvinnut olla oikeusoppinut.
Tämä lakimuutos houkutteli alalle asiat huonosti tai ei ollenkaan hallitsevia avustajia, joille asiakkaan etua tärkeämpää saattoi olla laskun kirjoittaminen. Kiinteä palkkio ei houkutellut osaajia hoitamaan vaikeita ja työteliäitä juttuja. Jo puhuttelussa tehdyt virheet jäivät vaikuttamaan pysyvästi, ja niitä on jouduttu oikomaan vasta valitusprosessissa.
Valitusaika hallinto-oikeuteen lyhennettiin 21 päivään ja Korkeimpaan hallinto-oikeuteen 14 päivään. Yleinen valitusaika on 30 päivää, joten turvapaikanhakijat asetettiin lain edessä eriarvoiseen asemaan. Päätöstä perusteltiin turvapaikanhakijoiden aiheuttamalla kuormituksella tuomioistuimille ja valtiontaloudelle.
On uskomatonta, että tällaiset heikennykset yleensä menivät läpi perustuslakivaliokunnassa. Kirjoitin jo silloin, että jatkossa ihan mikä tahansa ihmisryhmä voidaan asettaa lain edessä eriarvoiseen asemaan ihan vain sillä perusteella, että nämä ihmiset ovat taloudellinen rasite ja ruuhkauttavat tuomioistuinlaitosta. Mikä voidaan tehdä yhdelle ihmisryhmälle, voidaan yhtä helposti tehdä myös toiselle.
Näiden muutosten piti siis säästöjen lisäksi nopeuttaa prosessia, mutta kävi täsmälleen päinvastoin. Säästöjä saatettiin saada prosessin alkuvaiheessa, mutta seurauksena oli suuri määrä valituksia, joita on jouduttu käsittelemään vuosikausia. Niinpä meillä on nyt suuri määrä kielteisen päätöksen saaneita, joita roikotetaan epätietoisuudessa kohtalostaan.
Teki Sipilän hallitus vielä paljon pahemmankin virheen, jonka nykyinen hallitus on ainakin hallitusohjelman mukaan myös luvannut korjata. Joulukuussa 2016 vain neljän ministerin päätöksellä käynnistettiin toimenpideohjelma paperittomien etsimiseksi ja palauttamiseksi. Tämä paperittomien ongelma aiheutettiin ihan itse poistamalla kokonaan mahdollisuus myöntää oleskelulupa humanitäärisistä syistä niille, jotka eivät täytä turvapaikan myöntämisen edellytyksiä, mutta joita heidän kotimaansa ei suostu ottamaan vastaan. Heistä ihan tekemällä tehtiin paperittomia eli laittomasti maassa oleskelevia.
Kukaan ei vaivautunut pohtimaan mitä tehdään heille, jotka eivät saa turvapaikkaa, mutta joita heidän kotimaansa tai mikään muukaan maa ei suostu ottamaan vastaan. Vaikka heillä olisi työpaikka, niin he ovat laittomia ihmisiä oikeusvaltiona itseään pitävässä maassa. Koska heitä ei virallisesti saanut olla olemassa, niin heistä tuli helposti pimeää halpatyövoimaa.
Tämän asian korjaaminen on toivottavasti seuraavana listalla. Oikeusvaltiossa ei ole laittomia ihmisiä eikä oikeusvaltio aseta ihmisiä eriarvoiseen asemaan lain edessä.
EDIT 29.2.2020 klo 11.15
Huomautan kommentoijille, että tämä juttu käsittelee juridiikkaa. Jos aiotte ruveta väittelemään kanssani, niin vaadin vastaväitteiden perustelemista juridiikalla.
Paperittomista luotiin uusi ihmisryhmä, asunnottomia täysin ulkopuolisia piileskelijöitä, jotka sairaistuessaan etsivät apua mistä saavat. Valvonnan ulkopuolella olevat eivät lisää kenenkään suomalaisen turvallisuutta tai hyvinvointia.
Siis mielestäsi paperittomia tulisi valvoa, suomalaisia ei? Täällä on paljon muitakin “paperillisia” kuin suomalaiset. Kyllä on nyt turvaton ja pahoinvoiva olo suomalaisilla, kun maassa on muunkin maalaisia…
Pahoittelen jos aiheutin väärinkäsitystä. Tarkoitin tai tarkoitukseni oli se että turvallisuuden kannalta on parempi jos kaikki suomen rajojen sisällä olevat myös suomalaiset ovat “kirjoissa ja kansissa .”
Eilen kovin vaimeasti uutisoitiin perustuslakivaliokunnan omituisesta päätöksestä kysyä ennakkotietoa valtakunnansyyttäjältä Mäenpää-kohussa, että nostaako hän syytteen vai ei. Olin hurauttaa ojaan, kun radiosta uutisen kuulin, siksi oudolta kysymys kuulosti.
Kun sitten ajatellaan tuota perustuslain yhdenvertaisuusvaatimusta vastaan säädettyä toimintaa, eikö siinä olisi huomattavasti suurempi syy saada päätöksentekijät vastaamaan laittomuuksistaan?
Tosin eipä taida onnistua enää, sillä rikoshan lienee vanhentunut, kun hallituksetkin jo vaihtuneet.
Aivan samoin ällistyin minäkin, kun luin tänä aamuna tuon uutisen.
Kyllä nyt menee hieman oudosti asiat. Ei ainakaan usko lisäänny tuollaisella touhulla.
Vai pitää kysyä syyttäjältä, mitä se aikoo tehdä. Jos syyttäjä sanoo että ei nosta syytettä, niin silloin ei testata eduskunnan oikeudenmukaisuutta.
Ei hyvä.
Tarkoittaako tämä mahdollisesti sitä, että nyt kun mestari ei saanut nuoriso-opetuslapsiaan tottelemaan, hän yrittää Eduskunnassa väistää äänestyksen, jossa pitäisi ottaa myönteinen kanta kansanedustajan lähes samaan toimintaan, jolla nuorisoa vaadittiin muuttamaan sääntöjään? Olikohan tarpeeksi sekavasti ilmaistu?