Niinhän me luulemme
Me tiedämme, että meitä suojaa perustuslaki, jonka mukaan kaikilla on yhtäläiset oikeudet ja kaikki ovat yhdenvertaisia lain edessä. Ketään ei syrjitä, ketään ei aseteta eriarvoiseen asemaan. Oikeudenmukaisuuden toteutumisesta pitävät huolen puolueettomat virkamiehet.
Me vain luulemme tietävämme. Tosiasiassa meiltä voidaan ottaa pala palalta pois oikeuksia ilman että siitä nostetaan perustuslaillista meteliä. Poliitikot voivat milloin tahansa päättää asettaa jonkin ihmisryhmän eriarvoiseen asemaan, ja niin on tällä hallituskaudella tehty monta kertaa. Virkamiehet panevat täytäntöön myös hallituksen laittomat määräykset. Eriarvoiseen asemaan joutuvat älähtävät, mutta suurin osa kansasta ei reagoi mitenkään. Eihän se koske heitä itseään.
Otetaanpa pari esimerkkiä. Kesällä 2016 turvapaikanhakijat asetettiin eriarvoiseen asemaan lain edessä suoraan vastoin perustuslain säädöstä. Heidän valitusaikaansa kielteiseen pätökseen lyhennettiin ja heidän oikeuttaan oikeusapuun rajoitettiin. Siitä voitte lukea tästä silloin kirjoittamastani jutusta.
Samassa yhteydessä myös turvapaikanhakijan oikeusavustajan oikeutta palkkioon rajoitettiin hallituksen antamalla asetuksella, mutta siihen palaan myöhemmin.
Koska se oli näin helppoa, niin hallitus päätti ihan odotetusti siirtyä työttömiin. Heitä varten säädettiin viime joulukuussa aktiivimalli, joka velvoittaa saamaan työtä tuen leikkaamisen uhalla. Laki on vastoin perustuslakia, sillä se ei ota huomioon alueellisia eroja. Joissan päin maata on täysin mahdotonta täyttää lain asettamat vaatimukset, koska palkkatyötä ei yksikertaisesti ole tarjolla.
Tästä nostettiin jo vähän isompi meteli, mutta hallitus ei hätkähtänyt. Ei tarvinnutkaan, sillä hallituspuolueiden kansanedustajat pitivät median avustuksella huolen siitä, että aktiivimallista valittavat työttömät leimattiin laiskoiksi työnvieroksujiksi. Iso osa kansasta ei lotkauttanut korviaan, sillä asia ei koske heitä itseään. Nyt tulossa on aktivimalli kakkonen, mutta ei siitäkään kukaan jaksa meteliä pitää näin kesällä. Sitä paitsi joutavathan ne laiskat työttömät töitä hakemaan ruhtinaallisten tukiensa eteen, kuten jo liian moni on todennut.
Näin se sujuu, ja meidän oikeuksiamme murennetaan pala palata. Jokainen joutuu huolehtimaan itse oman etunsa valvomisesta, sillä huono-osaisia ei edusta kukaan.
Onneksi sentään jotkut asettavat päätökset kyseenalaisiksi ja testaavat oikeusjärjestelmämme ja perustuslain toiminnan. Nyt KHO on todennut, että kesällä 2016 annettu hallituksen asetus turvapaikanhakijan oikeusavustajan palkkiosta on vastoin perustuslakia, joten sitä ei tarvitse noudattaa. Koko päätös löytyy täältä.
Hallitus jäi kiinni perustuslainvastaisen asetuksen antamisesta, mutta aika vähällä uutisoinnilla sekin on sivuutettu. Harmi, että samalla ei testattu myös valitusjan lyhentämistä koskevaa lakimuutosta, sillä ei tuomioistuin saa soveltaa vastoin perustuslakia olevaa lakia sen enempää kuin asetustakaan.
Tästä päästään taas työttömiin ja aktiivimalliin. Kuten olen monta kertaa sanonut, niin aktiivimalli on vastoin perustuslakia. Sitä ei kukaan ole testannut oikeudessa. Perustelut ja ohjeet löydätte tästä viime maaliskuussa kirjoittamastani jutusta.
Ei meillä ole mitään oikeuksia, jos emme itse pidä huolta niiden toteutumisesta perustuslain edellyttämällä tavalla. Tämä hallitus on asettanut eriarvoiseen asemaan turvapaikanhakijat ja työttömät. Seuraaavana ovat vuorossa kaikki sosiaaliturvaa saavat, sillä vastikkeellista sosiaaliturvaa suunnitellaan jo kovaa vauhtia.
Jos emme itse pidä huolta perustuslaillisista oikeuksistamme, niin ennen pitkää joku poliitikko sanoo kansalle suoraan, että teillä ei ole oikeutta yhtään mihinkään.
Hei Saku,
Sanot ”Sitä ei kukaan ole testannut oikeudessa.” Tajuan että lakimiehenä varmaan hukut pyyntöihin ilmaisesta avusta, mutta aina blogiasi lukiessa ja kaikkien miettiessä sitä, että kukaan ei tee mitään, nousee mieleeni ajatus, että moni varmaan tekisi, jos saisi jotain vinkkiä tai linkkiä siitä, mitä voisi tehdä. Valitusmahdollisuuksia ja osoitteita Suomessa, EU:ssa…
-Aki P
Kaikissa päätöksissä on valitusosoitus. Tässä jutussa on linkitettynä käytännössä ihan selkeä ohje aktiivimallia koskevan valituskirjelmän laatimiseen. Oikeusapua saa maksutta, kun edellytykset täyttyvät.
Suunilleen jokaista lakia koskevaa juttuani kommentoidaan kysymällä, että miksi en itse tee niitä valituksia ja kanteluita. Jos niitä rupeaisin kaikille halukkaille ilmaiseksi tai edes maksua vastaan tekemään, niin mitään muuta en joutaisi tekemäänkään, enkä silti pystyisi auttamaan kuin murto-osaa apua tarvitsevia. Valituksia ei suolleta liukuhinalta, vaan jokaiseen on paneuduttava huolella. Siksi kannustan ihmisiä toimimaan itse ja pyrin antamaan yleisä neuvoja.
Kiitos tarkasta vastauksesta. Minulla ei ole onneksi vielä ollut tarvetta hakea tarkkoja lainopillisia neuvoja itseäni koskevissa asioissa, ja tiedän, että oikeusapuun on oikeus. Se mitä kaipasin, on vinkki jonkinlaisista ”ilmiantopuhelimista”, tai siis osoitteista. Esim. jos yksittäinen kansalainen haluaa saattaa jotain ”EU:n” tietoon, tarvitseeko olla lainopillisesti täydellinen valmis paperi, vai voiko jonnekin lähettää viestejä tyyliin ”kannattaisiko tätä vilkaista”? En näin maallikkona tiedä mitään esim. valituksen ja kantelun eroista, ja toivon, ettei minun tarvitsisikaan tietää.
Valitettavasti hallinnossa ei ole samanlaista vinkkimahdollisuutta kuin vaikkapa rikosasioissa poliisille. Kanteluiden ja valitusten ei tarvitse olle määrämuotisia asiakirjoja, vaan riittää että itse asia on ongelma tuodaan selkeästi esille.
Eikä siis pelkästään EU:ssa, vaan ensin Suomessa!
Ja edelleenkin tarkoitan sitä, että vaikka minulla ei olisi mitään henkilökohtaista ongelmaa, joku tarttuisi siihen yleiseen ongelmaan. Ei varmaan oikeusaputoimistosta saa apua siihen, että haluaa saattaa vaikkapa kaikkien työttömien tai turvapaikanhakijoiden ongelmat jonkin instanssin tietoon. 🙁
Et niin, vain yksilökohtaiseen ongelmaasi. Kollektiiviongelmia käsittelee kait kilpailuvirasto mutta nämä asiat eivät sinne kuulu.
Kunnioitan, Saku. Joka helkutin tapaukseen pitää paneutua, hankkia lisäselvityksiä, mutku-todistajia ilmaantuu ja kaikkea kivaa..En ikinä enää lähtisikään tuohon rumbaan, osani olen jo saanut työpaikalla asiakkaan puhelinestona, oman osoitteeni ja osoitetietojen salauksena yms. Vitsinä nyt heitän, että karskimmat meistä kestävät. Kestäjistä tietysti Jessica ja Rebecca.
Ilmeisesti tuo valtioneuvoston asetus turvapaikanhakijan oikeusavustajan palkkiosta on mennyt myös oikeuskanslerin silmien kautta/ohi. Sama pätee aktiivimalleihin, joita Hesarikin on pantu koukeroisesti selittämään.
Eikö hallituksen toimien laillisuusvalvojallakaan ole velvollisuutta puuttua laittomaan laittoman säädöksen tekijöihin? Edes sen jälkeen kun korkein oikeusaste on laittomuuden todennut?
”Eikö hallituksen toimien laillisuusvalvojallakaan ole velvollisuutta puuttua laittomaan laittoman säädöksen tekijöihin?”
Ihan sivuhuomautuksena totean, että perustuslainvastaisen lain tai säädöksen kirjoittamisesta ja ottamisesta käyttöön ei ole asetettu lakiin mitään rangaistuksia. Ainoastaan rikoslain rikkomisesta tulee rangaistuksia perustuslain ei.
Jos laillisuusvalvoja puutuu se on huomautus muutaman vuoden päästä ja asia korjaantuu sillä, että kirjoitetaan uusi laki tai säädös kymmenen vuoden päästä. Muutenkin jos viranomaiset rikkovat lakia se on melkein kuin yrittäisi saada tervaan tarttunutta täitä liikkeelle yrittää saada siihen ketään puuttumaan. Esim. Jari Aarniosta tehtiin useita rikosilmoituksia, mutta ne menivät paperisilppuriin kunnes joku keksi tehdä kantelun suoraan valtakunnansyyttäjän virastoon.
Näin on, vertaus on mainio.
Ehkä sitten myös turhan suuria, jo maksussa olevia eläkkeitäkin voi leikata eläkekatolla, perustuslaista välittämättä. Sanokoot työeläkeyhtiöiden pomot mitä tahansa.
Seuraavan kerran kun joku kiistää eläkekaton, koska eläke on perustuslain suojaamaa omaisuutta, niin kannattaa kysyä, että mitä omaisuuttaa se sellainen on, jota ei voi jättää perinnöksi. Että se siitä omaisuudesta.