Toimivalta vai mielivalta?
Eiliseen juttuuni tulleen palautteen perusteella monet ihmiset eivät ymmärrä toimivallan ja mielivallan välistä eroa. Käyttämääni valtioneuvoston sivulta löytyvää toimivaltataulukkoa pidettiin tyhjänpäiväisenä, sillä viranomaiset ovat viranomaisia ja niiden kaikkien pitäisi totella maan hallitusta.
Niinkö tosiaan? Ajatelkaapa mitä tapahtuisi, jos maan hallitus voisi määrätä kaikki viranomaiset toimimaan kaikissa asioissa hallituksen haluamalla tavalla piittaamatta viranomaisten lakisääteisen toimivallan rajoista. Silloin ihan hallituksesta riippuen vaikkapa passia hakevalle voitaisiin sanoa, että teillähän on viime vuoden jäännösvero maksamatta, joten palataanpa asiaan sitten, kun se on hoidettu. Muutosverokorttia hakevalle voitaisiin sanoa, että maksakaapas ensin tuo viimekesäinen ylinopeussakko ja palautettavaksi määrätty asumistuki, niin jatketaan sitten asiointia. Terveyskeskukseen hakeutuvalle tai toimeentulotukea hakevalle sanottaisiin, että teillähän näkyy olevan haku päällä. Odotelkaapas siinä, niin poliisi tulee noutamaan.
Eihän tämmöistä voi tapahtua, ihan järjettömiä ja liian kaukaa haettuja esimerkkejä, sanotte. Ikävä kyllä eivät ole. Vuonna 2016 maan silloinen hallitus, tai oikeastaan vain neljän ministerin työryhmä, päätti velvoittaa muun muassa terveydenhoito- ja sosiaalitoimen henkilöstön ilmiantamaan maassa ilman papereita oleskelevat asiakkaansa. Kirkolle ja järjestöille asetettiin tietojenvaihtovelvollisuus viranomaisten kanssa samaan kohderyhmään kuuluvista henkilöistä. Tästä päätöksestä kerroin joulukuussa 2016.
Nyt oikeuskanslerinvirasto on todennut, että tämä velvoite on maahanmuuttajien kanssa työkseen asioivan Migrin osalta “hallintolaissa säädettyjen tarkoitussidonnaisuuden ja suhteellisuusperiaatteiden, EU:n tietosuoja-asetuksen ja perustuslain edellyttämän lakisidonnaisuuden periaatteen kannalta hyvin ongelmallinen”. Se ei liity Migrin laissa säädettyihin tehtäviin silloin, kun kyse on muista kuin ulkomaalaislain mukaisista valvontatehtävistä.
Muiden viranomaisten velvoittamisesta ratkaisu ei sano mitään, mutta ei ole tarpeenkaan. Esimerkiksi sosiaali- ja terveysviranomaisten tehtävät ovat vielä kauempana maahanmuuttajien valvonnasta kuin Migrin, ja muistelen niiden ilmoittaneen jo heti tuoreeltaan, että niiden lakisääteisiin tehtäviin ei kuulu ilmiantajana toimiminen.
Kyse on siitä, että viranomaisten kaiken toiminnan pitää perustua lakiin, ja myös käytäntöjen pitää olla selkeitä, läpinäkyviä ja ennakoitavia. Ihan kaikelle toiminnalle pitää löytyä selvä peruste laista, ja sitä koskevan ohjeistuksen ja menettelytapojen pitää olla selkeästi kirjattuja. Viranomaiset eivät sovi keskenään toimivaltarajoja ylittävästä yhteistyöstä eikä maan hallituskaan sellaista voi määrätä ilman että peruste löytyy laista.
Lain pitää olla kaikille sama ja viranomaisten toiminnan ennakoitavissa lakiin kirjatulla tavalla. Kullakin viranomaisella on sille laissa määrätty toimivalta, jota ei sovi ylittää. Viranomaisen toimiminen lain mukaan vain oman toimivaltansa puitteissa on kaikkien etu, kuten noista mielikuvitusesimerkeistä jokainen voi päätellä. Jos näin ei olisi, niin asiointi viranomaisissa olisi lottoamista, jossa palvelun saaminen yhdeltä luukulta voisi tyssätä toisen luukun vaatimuksiin. On niitä semmoisiakin maita, mutta ne eivät ole oikeusvaltioita.
Nyt sitten voitte miettiä uudelleen, pitääkö hallituksen voida määräillä viranomaisia niiden hoitaessa laissa säädettyjä tehtäviään tartuntatautien ehkäisemiseksi. Tai pitääkö peräti perustaa nyrkki, joka määräilee ihan kaikkia.
Umpitollot suomalaiset, joiden typeryyttä ei voi koskaan aliarvioida liiaksi, kaipaavat Neuvostoliittoa, stalinismia, Pohjois-Koreaa ja lapuanliikettä paitsi jos se tulee koskettamaan heidän omaa toimintaansa.
Nämä samat umpitollot eivät kuitenkaan tajua, että kaikki tässä maassa tapahtuva koskettaa heidän omaa toimintaansa.
On hyvin sanottu. Umpitollot eivät vain tajua sitä!
Suomalaiset ? Jokainenkö ?
Etkö enää osaa suomen kieltä?
Umpitollot suomalaiset=se osa suomalaisia, jotka ovat umpitolloja (l. enemmistö😁).
Kyllä osaan. Yleistämistä en ymmärrä. Arvostelu pitää kohdentaa paremmin. Mistä tiedät että enemmistö. Minä tunnen paljon suomalaisia jotka ovat varustettu terveellä maalaisjärjellä. Voin sanoa että heitä on enemmistö. Umpitollot voin laskea vaikka sahurin vasemmankäden sormilla. Ja onhan noissa kommenteissa semmonen maku, että minä yksin viisas.
Kyllä tuon voi ihan suomea osaavakin lukea kaikkia koskevaksi yleistykseksi, ja enemmistöksihän sinäkin sen tulkitsit.
Itse blogi oli hyvä. Pahaa vain pelkään, ettei se muuta juuri kenenkään ajattelua asiasta. Sama jankkaaminen jatkuu rautalangasta ja kipsistä huolimatta.
Ainakin suomalaisten kritiikin sietokyky näyttää olevan puhdas nolla.
En itse käyttäisi noin voimakasta kieltä, mutta asiasta täysin samaa mieltä.
Sakulta muuten erinomainen kirjoitus.
Tolloimmat tapaukset somessa ovat kyllä huvittavia. Yksikin sellainen oli sitä mieltä, että kommunistit ovat syyllisiä siihen, että Suomeen rakennetaan rumia elementtitaloja.
Kun yritin huomauttaa, että eiköhän se johdu siitä, että asiakkaat haluavat maksaa mahdollisimman vähän ja firmat tehdä mahdollisimman paljon voittoa ja se onnistuu parhaiten rakentamalla yksinkertaisesti ja nopeasti niitä elementtitaloja. Kyseinen tyyppi oli edelleen sitä mieltä, että kommunistit syyllisiä.
Siinä vaiheessa tajusin, että kyseisellä tyypillä ei ole alkeellisintakaan ymmärrystä markkinataloudesta tai siitä mikä kommunisti on. Siitä huolimatta pitäisi päästä päättämään asioista ja kun se ei onnistu niin vähintään raivoamaan kun niitä mielikuvitus kommunisteja on kaikkialla rakentamassa rumia taloja. Vaikka järkevämmät lähinnä vain yrittävät estää näitä tolloja sotkemasta asioita vielä pahemmin kuin ne ennestään ovat.
Useinhan puhutaan myös “virkavallasta”. jolla tarkoitetaan juuri lainvoimaista, lakiin perustuvaa sekä jopa velvoittavaa oikeutta puuttua yksittäisen tai kansalaisjoukon toimintaan. Koska virkojen määrä an sich putosi 1980 ja 90-luvun korskeina liikelaitostamisten ja tulospalkkauudistusten vuosina radikaalisti, puhuttakoon vain yleisemmin julkisten toimihenkilöiden toimivallasta. No virkavalta tai toimivalta, samapa tuo. Mielivallasta ne kuitenkin erottaa kansalais(t)en oikeus kysyä laillisuuden perään joka kerta, kun katsotaan viran- tai toimenhaltijan sen laillisuuden alittaneen, ylittäneen tai ohittaneen.